Er du forvirret over de ulike begrepene som brukes om elektronisk faktura? Da er du nok ikke alene.
De siste årene har det nemlig dukket opp en rekke ulike tjenester som bidrar til å effektivisere fakturahåndteringen.
Forhåpentligvis kan denne artikkelen være til hjelp om du eller din bedrift vurderer elektronisk fakturering
.

eFaktura
eFaktura er en elektronisk faktura som sendes fra fakturautsteder til fakturamottaker i form av en elektronisk fil. Ønsker man å benytte eFaktura må man ta stilling til om mottaker er en forbruker, bedrift eller offentlig kunde.

eFaktura B2C (fra bedrift – til forbruker)
Denne tjenesten gir virksomheter mulighet til å sende kunden fakturaen direkte i nettbanken.
Fakturaen er da ferdig utfylt med kundeidentifikasjon (KID), kontonummer og beløp.
I kombinasjon med denne tjenesten kan det opprettes AvtaleGiro slik at forbruker slipper å godkjenne betalingen av fakturaen.  

eFaktura B2B (fra bedrift – til bedrift)
Virksomheter kan gjennom denne tjenesten utveksle fakturaer seg i mellom. Enten det er til kunder eller fra leverandører. Filformatet er standardisert slik at det kan importeres i mottakers økonomisystem. Dette er en praksis som har eksistert i flere tiår, mest kjent som EDI-Faktura. Det norske XML-formatet EHF har imidlertid tatt over som den ledende standarden.

EHF (Elektronisk Handelsformat)
I Norge er det offentlige standardformatet EHF (Elektronisk Handelsformat).  
EHF er basert på den europeiske standarden PEPPOL, som er et nettverk hvor eFaktura utveksles.
All statlig virksomhet er lovpålagt å benytte dette formatet. Hvis du leverer tjenester eller varer til det offentlige, bør du sikre deg at leverandøren av ditt fakturasystem kan levere i dette formatet.

ELMA (Elektronisk mottakeradresseregister)
Dette er et register over norske bedrifter som kan motta elektronisk faktura. Det er difi som utvikler og drifter dette registeret. Bedrifter må registrere sitt aksesspunkt for å motta f.eks. fakturaer, purringer eller kreditnota.

Aksesspunkt (Meldingsformidler)
Aksesspunkt er enkelt forklart transportformidleren av filer fra utsteder til mottaker, altså som et digitalt postkontor. Hvis du ønsker å komme i gang med EHF må du kontakte en leverandør av aksesspunkt som er godkjent av difi,
(for eksempel Amesto, Basware eller bankene ved bruk av NETS).

Epostfaktura (Faktura som epost med vedlegg)
Hvis man ikke har det offentlige som kunde og har en begrenset mengde transaksjoner, kan epostfaktura være et alternativ. Her bør du påse at din leverandør av fakturasystem kan generere eposten automatisk. Vedlegget i denne eposten er vanligvis i et PDF format.

Fenistra Eiendom støtter alle omtalte løsninger som er nevnt ovenfor.

Referanser: difi, Nets, Visma